Ti produkter, jeg elskede i 2020: José Been

Jeg har med interesse læst listerne over ‘ting, jeg elskede’ fra mine kolleger, men jeg har en tilståelse. Jeg ejer ikke forskellige cykler til alle slags terræn. Jeg har ingen gruscykel, ingen hardtail eller mountainbike. Vi har ikke engang rigtige bjerge her. Jeg ejer heller ikke forskellige mærker af tøj, flere hjelme eller sko. Jeg er slet ikke teknologisk kyndig og stoler helt på min ven og personlige mekaniker Chris for stort set alt. Jeg kørte dog 10.000 kilometer i år, hvilket betyder, at jeg tilbragte cirka 400 timer i sadlen.

Denne liste handler derfor om de ting, der gjorde de 400 timer så behagelige, de ting, der fik mig igennem jobløs første COVID-19-låsning og holdt mig mentalt fit igennem det, der har været et udfordrende år for os alle.

Trek Domane SL7 SRAM Force eTap AXS

Jeg ejer to cykler. Min gamle Trek Domane 4-serie sidder permanent på Wahoo Kickr på loftet. Den anden er en Trek Domane SL7, jeg købte i år.

Jeg havde faktisk ikke brug for en ny cykel, fordi min gamle Domane SL6 kun var tre år gammel, men når SRAM havde givet mig en af ​​sine Trek Domane SL7-cykler til at prøve Force eTap AXS-gruppesættet vidste jeg efter et par forlystelser, at jeg blev forkælet ud over tro og kunne aldrig gå tilbage til manuel skiftning. SRAM Force eTap AXS er hurtig, glat og i løbet af de sidste 9.000 km har den kun skiftet forkert en gang. Mekanisk skift, som jeg stadig skal gøre på trænercyklen, virker som et stort besvær nu.

Oprindeligt lånte SRAM den Trek til mig i en måned, men da alle testbegivenheder blev annulleret på grund af COVID-19, måtte jeg køre det det meste af året, indtil jeg overbeviste mig selv og min bankkonto om, at jeg absolut og straks havde brug for at købe denne cykel til mig selv.

Domane passer perfekt til mig og har altid været. Dette er min fjerde Domane og den bedste hidtil. Det er behageligt at køre og solidt nok til mine 100 kilo. Jeg må indse det; Jeg er 41 og begynder at falde fra hinanden. Komfort er så meget vigtigere nu end hastighed, aerodynamik eller vægt. Ja, Domane er tung, men det gør jeg også. Jeg elsker udseendet af det med brede rør, der skaber et robust look, der matcher min egen ramme. Kort sagt får denne cykel mig ikke til at se fed ud. Hvis det ikke var for min mand, ville cyklen hænge på min stuevæg for at se på hver dag.

Pris: US $ 6.000 / AU $ 8.500 / £ 5.650 / € 6.400
Mere information: www.trekbikes.com

Wahoo Elemnt computer

Jeg har mange talenter, men rumlig bevidsthed er bestemt ikke en af ​​dem. Jeg ved ikke, hvordan jeg nogensinde har formået at finde vej hjem, før jeg ejer en GPS-cykelcomputer. Siden jeg købte denne Wahoo ELEMNT for et par år siden, har jeg kørt rundt i hele Europa. Strava hjælper mig med at oprette ruter, og jeg kommer til at udforske de smukkeste steder. Det har bogstaveligt talt åbnet verden for mig. ELEMNT er stor, klodset og har ikke et farvedisplay, men det fungerer altid og er nemt at programmere via iPhone.

Denne første ELEMNT er ikke længere i produktion, men så længe den fungerer, ser jeg ikke noget behov for at opgradere. Når det endelig falder fra hinanden, vil jeg helt sikkert holde mig til Wahoo for mine navigationsbehov.

Pris: ophørt
Mere information: www.wahoofitness.com

Cykelpasning

Da jeg fik min nye cykel i september, fik jeg udført en helt ny cykelpasning, hvilket resulterede i en længere stilk (farvel lændesmerter!) Forskellige stænger (farvel skulderpine!) Og en ny sadel. Din krop og fleksibilitet ændres, når du bliver ældre. Derfor tror jeg, du skal bruge en cykelpasning hvert par år, selvom modellen på din cykel ikke ændres. Fordi du ændre sig med tiden.

Ændringerne, som cykelmontøren lavede, var meget subtile, men gjorde en enorm forskel. Som amatør havde jeg aldrig troet, at det ville gøre en forskel, hvis min sadel steg en halv centimeter op, men det gjorde det. Jeg genererer mere strøm på pedalerne nu går al min energi faktisk ind i pedalerne.

Havde jeg kun kendt for et par år siden, havde jeg brug for en størrelse større af min Bontrager Ajna Elite-sadel, ville det have sparet mig en masse sår og smerter. Jeg har stadig den gamle på min indendørs cykel, og de ekstra 12 mm i bredden på den nye er så vigtige for trivsel for min bum og private dele. Desværre opdagede jeg, da jeg skrev dette stykke, at Ajnas ikke produceres længere. Kvaliteten ved at finde en ny sadel venter igen …

Du kan få gode cykelpasninger overalt. Bare spørg dine cykelvenner om henvisning.

Zipp 303 NSW Carbon Clincher skivebremsehjul

Jeg er heldig nok til at have min gode ven Chris, der ved alt om cykler. Han rådgav mig disse Zipp 303 NSW-rørløse skivehjul i kulstof og fortalte mig udførligt, hvordan de testes i vindtunneler og fungerer i sidevind og forbedrer watt med avancerede innovationer og fordybninger osv. Osv. Osv. Bla bla bla. Jeg var allerede forelsket i, hvordan de så ud, og inddelte på tech-samtalen. Hjul gør virkelig cyklen til mig.

Indtil der var storm i Holland, og jeg besluttede at teste dem ordentligt. Jeg var forbavset for at være ærlig. Videnskaben er sand. De klarer sig faktisk utroligt godt i sidevinden. Jeg behøver næppe at rette, når et vindstød rammer mig og teoretisk set kunne jeg mestre ridning i stormene med den ene hånd fra stængerne. Bare rolig – jeg ville aldrig nogensinde gøre det – men teoretisk kunne jeg det. Jeg gik også fra 25 til 28 til 32 dæk, og de ser faktisk slanke ud på disse fælge.

Så ja, de er dyre hjul, men de er hver euro værd. Jeg har aldrig følt mig så behagelig i sidevinden på flodderne som med disse hjul. Fast som en klippe. Men hurtigere.

Pris: ophørt
Mere information: www.zipp.com

HideMyBell

Illuminati-koden siger, at man ikke skal tilføje en klokke til cyklen, men HideMyBell designet en klokke, som du ikke kan se, men som hører meget godt. Alle burde have en og stoppe med at råbe HEY! HEJ! YO!

I Holland er cykelstierne mere overfyldte end nogensinde. Der er e-cykler, som bruges af seniorer, men også af gymnasieelever. Den sidste gruppe rejser normalt i pakker og er notorisk døve, når de kører i skole. De er også meget uforudsigelige i deres opførsel og svinger over hele vejen. Så er der hurtige pedelecs på vejen og racercykler, der nu er mere populære end nogensinde på grund af pandemien og lukkede fitnesscentre.

HideMyBell integrerer klokken i din cykelcomputerholder. Det blev designet af et hollandsk firma og har nu monteringer til alle mærker af cykelcomputer og alle mulige styr, herunder aerodynamiske og sprintstænger. Klokken er skjult under cykelcomputeren og giver en god, høj ring. Det er lille, men meget effektivt. Det giver mig den følelse af sikkerhed, som andre på vejen ved, at jeg er der, og jeg vil aldrig forlade hjemmet uden den.

Pris: US $ 35 / AU $ 40 / £ 31 / € 40
Mere information: www.closethegap.cc

Fizik Infinito R1 sko

For et par år siden snublede jeg over et par Fizik-sko, der var til salg i min lokale cykelbutik. Jeg har store fødder, så jeg havde altid Shimano på. Aldrig ville jeg have troet, at italienske mærke sko ville passe mig, men det gjorde de, og de så meget elegante ud. Da jeg havde brug for en opgradering, kiggede jeg på R1 Infinito af Fizik, men til € 350 et par tøvede jeg. Ville det virkelig være pengene værd for en amatør som mig?

Ja, de er smukke og så elegante som cykelsko kan få, men havde jeg virkelig brug for kulsåler? Den kognitive dissonansstemning var ret stærk i dette køb. Da jeg så et par med en god rabat, købte jeg dem og har ikke fortrudt det siden. De er behagelige og virkelig solide. At have en kulsål gør virkelig en forskel og giver mig ekstra selvtillid, når jeg laver sprintintervaller.

Pris: US $ 400 / AU $ 600 / £ 350 / € 350
Mere information: www.fizik.com

Quarq effektmåler

En effektmåler? Har jeg brug for fancy gadgets sådan? Jeg fik prøvet en på denne lånecykel af SRAM og var hooked fra starten. Jeg elsker tal! I cykling handler alt om magtnumre nu, og som journalist / kommentator er det dejligt at have noget indblik i, hvad magt gør.

Jeg lærte for eksempel, at jeg med en typisk hollandsk modvind på en udsat og flad flod diget gør de samme 200+ watt som på en 5-7% bakke i Frankrig. Jeg udfordrer mig nu i opadgående sprints (læs ‘viadukter’) og se, hvilken slags værdier jeg kører for at sammenligne med profferne. Det er sjovt og lærer mig meget. Mine 450 watt holder i cirka 30 sekunder. Wout van Aert gør det i 20 minutter op ad bakke. I Tour de France. På dag 20. Det gør mig utrolig ydmyg.

Pris: US $ 599 / AU $ 677 / € 599
Mere information: www.quarq.com

AssSavers fender

Jeg kan godt lide, at min cykel har det rene udseende og ikke ønsker noget ekstra ståhej på det. Derfor kan jeg slet ikke lide mudderbeskyttere på min cykel. AssSaver er et super simpelt stykke plastik, du stikker under din sadel for at holde det meste af vandet ud og væk fra din røv og ryg. Du tager den af ​​på få sekunder, når vejene er tørre. For en fuldstændig ikke-teknisk person som mig er det den bedste og billigste måde at komme godt på, ærme, red min røv.

Pris: US $ 10 / AU $ 14 / £ 10 / € 9,50
Mere information: www.ass-savers.com

Apple podcast-app

Jeg fandt ud af, at jeg i år lytter mindre og mindre til musik og mere og mere til podcasts. Det er den bedste måde at lære nye ting på for mig, og i år lærte jeg det så meget. Jeg kan nævne flere amerikanske senatorer, stater og statslige afstemningsregler, end jeg burde. Brexit, Den Europæiske Union og dens politik var også en fast base i år.

Jeg lærte, at Louis den 14. far ikke var så ivrig efter at sove med sin kone og foretrak mænd i stedet. Og at hans mor rejste Louis ‘bror som en pige for at minimere risikoen for et kup fra sin lillebror. Ja virkelig.

Jeg lærte om Napoleon og hans hustruer og om en overflod af emner gennem de fremragende BBC World-dokumentarer. Dokumentarfilmen om Grenfell Tower-katastrofen og serien om Indien-Pakistan-partitionen var dem, der særligt skiller sig ud.

Der var mad fra hele verden, noget komedie og vores egen freewheeling, fra top og ugentlige podcasts. Der var ægte kriminalitet som Cutthroat Inc og mange hollandske podcasts med ægte kriminalitet. Jeg så altid frem til endnu en lang tur, fordi jeg kunne indhente den næste episode af mine yndlingspodcasts. Jeg kan godt lide at tro, at de 400 timers ridning i år er blevet lidt smartere.

Pris: ledig
Mere information: apps.apple.com

Mit helbred

Sidst men ikke mindst. Faktisk burde dette være den første på min liste.

Sundhed er ikke noget, du kan købe, men det er den eneste ting, der er helt afgørende for at kunne bruge alle de ovennævnte produkter og tjenester. Jeg ved førstehånds, hvor dyrebart dit helbred er. I 2008 blev jeg diagnosticeret med brystkræft i alderen 29. Selvom jeg stadig lider af nogle af de langtidsvirkninger som vægtøgning og psykiske problemer på grund af hormonelle ubalancer, er jeg taknemmelig for at være sund og levende.

I dette år, hvor sundhed var meget for alles sind, værdsætter jeg hver dag, jeg har energi og styrke til at cykle. Nogle gange er det kun 40 kilometer, og nogle dage er det meget, meget mere. Sundhed har ingen detailpris, men det er langt den mest værdifulde ting i denne top ti.