Hendes løb blev aflyst i sidste øjeblik, så hun kørte 1.000 km hjem

Hannah Ludwig fra Canyon // SRAM red for nylig 1.000 km over fem dage fra et aflyst løb i Bretagne tilbage til sit hjem i Tyskland. Tale til reporter Amy Jones et par dage efter afslutningen gav den 20-årige hende beretning om 200 km stints i sadlen, hendes rute til pro-cykling, lockdown i Tyskland og hvad hun har lært af sin episke tur.

Annullerede løb var et tilbagevendende tema i den begrænsede cykelsæson 2020. Hvert løb, der gik frem, føltes som en bonus i et år, hvor livet er blevet vendt på hovedet på så mange måder. Mens alle tre Grand Tours blev reddet til mænds peloton, er kvinderne blevet efterladt og plukket over knoglerne i en kalender, der allerede manglede i etapeløb.

Ryttere og hold så derefter frem til den fem-dages Bretagne Ladies Tour, der skulle finde sted fra 28. oktober til 1. november. Hannah Ludwig var ingen undtagelse, og hun og hendes mor kørte hele vejen fra deres hjem i Tyskland til Vannes , Frankrig fire dage før starten på en kursusrekonstruktion. Som europæisk mester i U23-tidsprøve håbede Ludwig at udføre på løbets TT-etape.

I det nøjagtige øjeblik, hvor de trak sig ind på deres hotelparkering i Vannes, modtog Ludwig imidlertid en tekst: løbet var af. ”Bogstaveligt i det øjeblik, vi ankom, fik jeg besked om, at løbet er aflyst,” siger hun.

Lav limonade

Ludwig ville være blevet tilgivet for at surme i passagersædet helt hjem til Traben-Trarbach, men den beslutsomhed, hun viser, når hun beskriver sin reaktion, afslører en meget stærkere karakter end det. ”Jeg sagde ‘åh nej, jeg vil ikke køre tilbage igen; Jeg skal bare cykle derhjemme, ”husker hun. ”Først var min mor som” dette er en vittighed “, og jeg sagde” nej det er det ikke “, og så begyndte jeg at planlægge det, og så gjorde jeg det bare, fordi jeg havde brug for at træne alligevel, og jeg tænkte” OK, det er en godt alternativ. ‘”

Ludwig’s offhand-redegørelse for hendes beslutningsproces afviser den store udfordring, der lå foran hende. Den tyske rytter afsluttede dage på henholdsvis 224 km, 215 km, 205 km, 232 km og 151 km. Var symmetrien mellem løbet af løbet og turens længde planlagt, eller bare hvordan det blev? ”Begge slags,” siger hun. ”Først var jeg som ‘åh måske kan jeg gøre det på fire dage’, men så ville det have været så, så længe, ​​og jeg tænkte ‘det er nok dumt at tage 250 km hver dag og sandsynligvis ikke klare det.’

“Jeg besluttede at gøre fem dage, og jeg tænkte,” det er faktisk lidt sejt, fordi etapeløbet også ville have været fem dage. “”

Ultra-Record

Før Ludwig tog denne udfordring op var han ikke fremmed for langdistanceridning. Som en forklaring på sin introduktion til cykling minder hun om, hvordan hun i løbet af sommeren mellem grundskole og gymnasium deltog i en cykellejr en uge før sommerferien. ”Den, der ønskede at gøre det, kunne deltage i en uges tur, når du kørte 100 km eller 120 km hver dag fra skole til skole, og du kunne slags lejre,” siger hun. ”Jeg tror, ​​i sidste ende var det 400 mennesker, og jeg tror, ​​at 10 mennesker fra hver skole, så måske 40 skoler. Alle ville finde sponsorer, og så ville du skaffe penge til at bygge skoler i Afrika.

”Jeg gik i 5. klasse, og jeg kom ikke rigtig godt sammen i min nye skole, og jeg tænkte ‘OK, [this is] en god idé at have endnu en uges ferie ‘. Jeg kunne også godt lide projektet, og jeg indså, da jeg trænede for det, at jeg virkelig kunne lide at cykle. ” Den samlede distance for den uger lange tur for skolebørn? En afslappet 700 km.

”Jeg husker, at jeg kom hjem fra den tur – det var 700 km om ugen med normale sko og normale cykler, som du ville køre i skole med – og vi tilbragte altid sommerferien i Schweiz, og så sagde jeg ‘OK jeg er skal jeg cykle til Schweiz ‘, og så kørte jeg bare yderligere 40 km. ”

Flat Out

I betragtning af sin erfaring må Ludwig have været godt forberedt på turen hjem til Tyskland med hensyn til detaljer som at sikre, at hendes krop var godt drevet over lange dage? ”Jeg tror, ​​jeg var tæt på en sultlejlighed hver dag, fordi jeg ikke spiste i de første tre timer,” siger hun med en selvudøvende latter. ”Jeg følte mig altid meget god, og så spiste jeg næsten ikke de første 100 km, fordi jeg bare ikke var sulten, fordi jeg kørte ret langsomt og havde det godt og nød at køre, og så glemte jeg [to eat].

”Og så glemte jeg yderligere 10 km, og jeg spiste ikke meget, og på et tidspunkt følte jeg mig så dårlig, og det skete med mig hver dag undtagen den sidste dag. Den sidste dag var jeg som ‘OK, jeg skal spise før’, og jeg begyndte lige at spise. Det føltes forfærdeligt at spise. ”

Bonking var ikke hendes eneste nemesis på den fem-dages tur, og det var heller ikke det laveste punkt. “Absolut en lav var på dag tre.” husker hun. ”Jeg ville begynde at ride, og det var jeg [ready] virkelig tidligt og følte mig godt, og så fik min cykel en punktering. Jeg kunne ikke ordne det, fordi noget var fast, men jeg havde ikke det rigtige værktøj til at ordne det. ”

Den tidskørecykel, som hun måske havde håbet, ville føre hende til en etapevinst kom til at udføre en meget anden rolle. “Cykelbutikker var kun åbne kl. 10, men jeg kunne ikke rejse kl. 10, fordi jeg altid var nødt til at rejse meget tidligere, før det blev mørkt, så jeg skulle bare starte på kørecyklen.”

Havde terrænet været glat asfalt, kunne dette have været en fordel. I stedet: “De første 10 km var grus og mudder, jeg var som ‘dette er sådan en dårlig dag, jeg hader det.’ Alle de mennesker, jeg mødte, havde mountainbikes, og nogle havde endda mountainbikes ned ad bakke, og jeg var med min TT-cykel, og jeg tænkte ‘OK i dag vil jeg ikke afslutte; det er umuligt.’ Jeg var så bange. ”

Hjælp kom til sidst i form af en åben cykelbutik. ”Efter 70 km var vi i en større by, og vi stoppede ved en cykelbutik,” siger hun. Imidlertid var løsningen ikke så enkel. ”De havde heller ikke det rigtige inderrør, men denne mand, der arbejder der, gav mig et inderrør fra sin egen cykel, som han havde i bilen, og han var bare så, så flot.

”Så spiste jeg noget, og jeg sluttede på min normale cykel og gjorde det. Jeg tror, ​​dag tre var det laveste og det højeste punkt, fordi vi mødte så mange hyggelige mennesker. ”

Bortset fra sultflader og flade dæk var elementerne også en faktor, som tyskeren måtte kæmpe med. Billeder offentliggjort på Instagram af hendes team viser et lagdelt Ludwig klædt hoved-til-tå i vinterdragt, der ser koldt ud og ofte gennemblødt, men alligevel smilende. ”De første to dage regnede det meget,” minder hun om. ”Jeg tror dag ét, det regnede hele dagen. Det var altid mellem 10 og 14 grader (Celcius) hele turen.

”Dag tre, den værste dag på cyklen havde det bedste vejr. Det var virkelig varmt – jeg overvejede endda at skifte til shorts i stedet for lange vintertights! Og så begyndte det at regne igen den sidste dag. ”

Var hun nogensinde fristet til bare at komme ind i sin mors bil? ”Nej, ikke på grund af regnen,” siger hun. ”En gang havde jeg en sultflade, der var temmelig dårlig, og det var den eneste gang, jeg tænkte [to get in]. Det var kun 5 km at gå, og jeg tænkte ‘OK, jeg kan klare de sidste 5 km i bilen, men til sidst tænkte jeg’ det er kun 5 km, jeg kan bare gå langsommere ‘og jeg blev færdig. ”

Som man kunne forvente af en professionel atlet, omend ikke alle 20-årige, vandt Ludwigs beslutning om at se turen igennem til slutningen. “Når jeg starter noget, og jeg er lidenskabelig for det og motiveret, ville jeg ikke bare stoppe det, fordi jeg havde det dårligt.”

Ville hun nogensinde overveje at gøre noget lignende igen? ”Generelt kan jeg virkelig godt lide det. Det er den slags rytter, jeg er, og jeg vil helt sikkert gøre noget lignende igen, ”siger hun. “Jeg var også meget overrasket … jeg havde to dages hvile, og så begyndte jeg at ride i går og i dag …” udånder hun med ironisk ophidselse. ”Jeg havde en indsats for at gøre, og de følte sig virkelig rigtig hårde – de følte sig meget sværere end hele turen. Jeg var meget overrasket og ikke på en positiv måde. ”

Familiefokus

I lyset af en tumultuøs 2020-sæson er Ludwig pragmatisk om situationen for sig selv og sin sport. ”Jeg tror, ​​at vi under cykling stadig er ret heldige i forhold til andre job eller endda andre sportsgrene, og jeg tror alt i alt [the] dårlige ting skal du se noget der er i orden, ”siger hun. ”Jeg er glad for hvert løb, vi har kørt, og at holdet organiserede det. Når der ikke var nogen væddeløb, var der tid til kun at fokusere på din familie og ting, du ikke kan fokusere på, når du altid er væk, så det var et underligt år, men ikke kun dårligt, vil jeg sige. ”

Ludwig er baseret på sit familiehjem i Tyskland, og den unge rytter kommer meget mere grundlæggende til det. ”Nogle gange kører jeg i Schweiz eller Girona, men det er mere små træningslejre,” siger hun. ”Jeg vil sige, at jeg bare bor i Tyskland, fordi jeg i mit første år indså, at jeg bare har det bedre, når jeg er hjemme. Jeg kan godt lide regionen, og jeg kan godt lide følelsen af ​​at komme hjem. At føle sig hjemme et eller andet sted er noget, jeg virkelig værdsatte i de sidste to år. ”

Erfaringer

Det er ikke ualmindeligt at høre folk tale om at opdage ting om sig selv fra oplevelser som Ludwigs, og hun er ingen undtagelse. ”Jeg vil sandsynligvis sige to ting,” begynder hun og taler om, hvad hun lærte undervejs. ”Den første ville være, at du generelt er i stand til mere, end du forventer, du kan gøre, for når jeg ser tilbage, var det stadig ret lang, og jeg trænede ikke til det, og jeg blev overrasket over, hvor god jeg havde det.

”Den anden ting, jeg vil sige, er, at hvis du bare er dig selv og ærlig – måske er det skræmmende at være dig selv – men jeg blev overrasket over, hvor mange mennesker kunne lide det, da jeg bare lavede ting, som jeg virkelig kunne lide, i stedet for måske bare at gøre, hvad jeg gør altid, eller hvad jeg synes, jeg skulle gøre som professionel cyklist og ikke gøre skøre ting.

“Jeg har lært, at det er rart at være dig selv, og det er OK, og at folk kan lide det, og det er virkelig rart, at de kan lide det.”