Haar race werd op het laatste moment afgelast, dus reed ze 1.000 km naar huis

Hannah Ludwig van Canyon // SRAM reed onlangs 1.000 km gedurende vijf dagen van een geannuleerde race in Bretagne terug naar haar huis in Duitsland. In een gesprek met verslaggever Amy Jones een paar dagen na het afronden, gaf de 20-jarige haar verslag van 200 km stints in het zadel, haar route naar profwielrennen, lockdown in Duitsland en wat ze heeft geleerd van haar epische rit.

Afgelaste races waren een terugkerend thema van het ingekorte wielerseizoen 2020. Elke race die doorging, voelde als een bonus in een jaar waarin het leven op zoveel manieren op zijn kop werd gezet. Terwijl alle drie de grote rondes werden geborgen voor het mannenpeloton, hebben de vrouwen de botten van een kalender die al ontbrak in etappekoersen over het hoofd gezien.

Ruiters en teams keken uit naar de vijfdaagse Bretagne Ladies Tour die plaats zou vinden van 28 oktober tot 1 november. Hannah Ludwig was geen uitzondering en zij en haar moeder reden helemaal van hun huis in Duitsland naar Vannes. , Frankrijk vier dagen voor de start voor een koersverkenning. Als Europees U23-kampioen tijdrijden hoopte Ludwig te presteren op de TT-etappe van de race.

Precies op het moment dat ze hun hotelparking in Vannes binnenreden, ontving Ludwig een sms: de race was uitgeschakeld. “Letterlijk in de minuut dat we aankwamen, kreeg ik het bericht dat de race is afgelast”, zegt ze.

Limonade maken

Het zou Ludwig zijn vergeven dat hij mokkend op de passagiersstoel de hele weg naar Traben-Trarbach zat, maar de vastberadenheid die ze toont terwijl ze haar reactie beschrijft, onthult een veel sterker karakter dan dat. “Ik zei ‘oh nee, ik ga niet weer terug rijden; Ik ga gewoon naar huis fietsen ”, herinnert ze zich. “In eerste instantie dacht mijn moeder ‘dit is een grap’ en ik zei ‘nee dat is het niet’ en toen begon ik het te plannen, en toen deed ik het gewoon omdat ik toch moest trainen en ik dacht ‘oké, het is een goed alternatief. ”

Ludwigs onvoorwaardelijke verslag van haar besluitvormingsproces logenstraft de omvang van de uitdaging die haar te wachten stond. De Duitse rijder reed dagen van respectievelijk 224 km, 215 km, 205 km, 232 km en 151 km. Was de symmetrie tussen de lengte van de race en de lengte van de rit gepland of hoe het bleek? “Beide, soort van,” zegt ze. “Eerst dacht ik ‘oh misschien kan ik het in vier dagen doen’, maar toen zou het zo zijn geweest, zo lang en ik dacht ‘het is waarschijnlijk stom om elke dag 250 km te rijden en het waarschijnlijk niet te halen’.

“Ik besloot om vijf dagen te rijden en ik dacht ‘het is eigenlijk best gaaf, want de etappewedstrijd zou ook vijf dagen zijn geweest’.”

Ultra-record

Voordat hij deze uitdaging aanging, was Ludwig geen onbekende in het rijden over lange afstanden. Bij het uitleggen van haar kennismaking met het fietsen, herinnert ze zich hoe ze tijdens de zomer tussen de basisschool en de middelbare school een week voor de zomervakantie deelnam aan een fietskamp. “Degene die het wilde doen, kon meedoen aan een reis van een week als je elke dag 100 km of 120 km aflegde van de ene school naar de andere, en je zou een soort kamp kunnen zijn”, zegt ze. “Ik denk dat het uiteindelijk 400 mensen waren en ik denk 10 mensen van elke school, dus misschien 40 scholen. Iedereen zou sponsors vinden en dan zou je geld inzamelen om scholen in Afrika te bouwen.

“Ik zat in de 5e klas en ik kon het niet echt met elkaar vinden op mijn nieuwe school en ik dacht: ‘OK, [this is] een leuk idee om nog een week vakantie te hebben ‘. Ik vond het project ook erg leuk en toen ik ervoor trainde, realiseerde ik me dat ik het fietsen erg leuk vond. ” De totale afstand voor die rit van een week voor schoolkinderen? Een losse 700 km.

“Ik herinner me dat ik van die reis thuiskwam – het was 700 km in een week met normale schoenen en normale fietsen waarmee je naar school zou rijden – en we brachten de zomervakantie altijd door in Zwitserland en toen zei ik: ‘Oké, ik ben ga ik met de fiets naar Zwitserland rijden ‘, en toen heb ik nog maar 40 km gereden. “

Plat uit

Gezien haar ervaring moet Ludwig goed voorbereid zijn geweest op de rit naar huis, naar Duitsland, wat betreft details zoals ervoor zorgen dat haar lichaam gedurende lange dagen goed van brandstof werd voorzien? “Ik denk dat ik elke dag bijna een hongerplateau had, omdat ik de eerste drie uur niet at”, zegt ze met een zelfspot. “Ik voelde me altijd heel goed en daarna at ik de eerste 100 km bijna niet omdat ik gewoon geen honger had omdat ik vrij langzaam reed en ik voelde me geweldig en genoot van het rijden en toen vergat ik het [to eat].

“En toen vergat ik nog eens 10 km en at ik niet veel en op een gegeven moment voelde ik me zo slecht en het overkwam me elke dag behalve de laatste dag. De laatste dag had ik zoiets van ‘OK, ik moet eerder eten’ en ik begon net te eten. Het voelde vreselijk om te eten. ”

Bonking was niet haar enige aartsvijand tijdens de vijfdaagse tour, en het was ook niet het laagste punt. “Er was absoluut een dieptepunt op dag drie.” herinnert ze zich. “Ik wilde gaan rijden en dat was ik ook [ready] heel vroeg en voelde me goed en toen had mijn fiets een lekke band. Ik kon het niet repareren omdat er iets vastzat, maar ik had niet het juiste gereedschap om het te repareren. ”

De tijdritfiets waarvan ze had gehoopt dat die haar naar een etappezege zou leiden, ging een heel andere rol vervullen. “Fietsenwinkels waren pas om 10 uur open, maar ik kon niet om 10 uur vertrekken omdat ik altijd veel eerder moest vertrekken voordat het donker werd, dus ik moest gewoon op de tijdritfiets beginnen.”

Als het terrein glad asfalt was geweest, zou dit voordelig kunnen zijn geweest. In plaats daarvan: “De eerste 10 km waren grind en modder, ik had zoiets van ‘dit is zo’n slechte dag, ik haat het.’ Alle mensen die ik ontmoette hadden mountainbikes en sommigen hadden zelfs downhill-mountainbikes en ik was met mijn TT-fiets en ik dacht: ‘Oké, deze dag ga ik niet finishen; het is onmogelijk.’ Ik was zo bang.”

Uiteindelijk kwam er hulp in de vorm van een open fietsenwinkel. “Na 70 km waren we in een grotere stad en stopten we bij een fietsenwinkel”, zegt ze. De oplossing was echter niet zo eenvoudig. “Ze hadden ook niet de juiste binnenband, maar deze man die daar werkte, gaf me een binnenband van zijn eigen fiets die hij in de auto had en hij was gewoon zo, zo aardig.

“Toen at ik iets en eindigde ik op mijn normale fiets en deed het. Ik denk dat dag drie het laagste punt en het hoogste punt was, omdat we zoveel aardige mensen hebben ontmoet. “

Behalve hongerplaten en lekke banden, waren de elementen ook een factor waarmee de Duitser te maken had. Afbeeldingen die door haar team op Instagram zijn gepubliceerd, tonen een gelaagde Ludwig, van top tot teen gekleed in een winterpak, die er koud en vaak doorweekt uitziet, maar toch glimlacht. “De eerste twee dagen heeft het veel geregend”, herinnert ze zich. “Ik denk dat het op de eerste dag de hele dag heeft geregend. Het was altijd tussen de 10 en 14 graden (Celcius) de hele reis.

“Dag drie, de slechtste dag op de motor, had het beste weer. Het was echt warm – ik overwoog zelfs om een ​​korte broek aan te trekken in plaats van een lange winterlegging! En toen begon het de laatste dag weer te regenen. ”

Kwam ze ooit in de verleiding om gewoon in de auto van haar moeder te stappen? ‘Nee, niet vanwege de regen’, zegt ze. “Een keer had ik een hongerplatform dat behoorlijk slecht was en dat was de enige keer dat ik dacht [to get in]. Het was nog maar 5 km te gaan en ik dacht ‘Oké, ik kan de laatste 5 km in de auto rijden, maar uiteindelijk dacht ik’ het is maar 5 km, ik kan gewoon langzamer rijden ‘en ik was klaar.’ ‘

Zoals je zou verwachten van een professionele atleet, hoewel niet alle 20-jarigen, won Ludwigs besluit om de reis tot het einde toe te zien het. “Als ik aan iets begin en ik ben er gepassioneerd en gemotiveerd over, dan zou ik het niet zomaar stoppen omdat ik me slecht zou voelen.”

Zou ze ooit overwegen om weer iets soortgelijks te doen? “Over het algemeen vind ik het erg leuk. Dat is het soort rijder dat ik ben en ik zal zoiets zeker nog een keer doen ”, zegt ze. “Ik was ook erg verrast… ik had twee dagen rust en toen ben ik gisteren en vandaag gaan rijden…” zucht ze met ironische ergernis. “Ik moest moeite doen en ze voelden echt heel hard aan – ze voelden veel moeilijker dan de hele reis. Ik was erg verrast, en niet op een positieve manier. ”

Gezinsfocus

In het licht van een tumultueus seizoen 2020, is Ludwig pragmatisch over de stand van zaken met zichzelf en haar sport. “Ik denk dat we in het wielrennen nog steeds veel geluk hebben in vergelijking met andere banen of zelfs andere sporten, en ik denk bij alles [the] slechte dingen die je nodig hebt om iets te zien dat goed is, ”zegt ze. “Ik ben blij met elke race die we hebben gereden en dat het team deze heeft georganiseerd. Als er niet geracet werd, was er tijd om je te concentreren op je gezin en dingen waar je je niet op kunt concentreren als je altijd weg bent aan het racen, dus het was een raar jaar, maar niet alleen slecht, zou ik zeggen. ”

Ludwig is gevestigd in haar ouderlijk huis in Duitsland en de jonge ruiter komt er des te meer op uit. “Soms ga ik rijden in Zwitserland of Girona, maar dat zijn meer kleine trainingskampen”, zegt ze. “Ik zou zeggen dat ik gewoon in Duitsland woon, omdat ik me in mijn eerste jaar realiseerde dat ik me gewoon beter voel als ik thuis ben. Ik hou van de regio en ik hou van het gevoel thuis te komen. Je ergens thuis voelen is iets wat ik de afgelopen twee jaar erg op prijs heb gesteld. ”

Les geleerd

Het is niet ongebruikelijk om mensen te horen praten over het ontdekken van dingen over zichzelf uit ervaringen als die van Ludwig, en zij is geen uitzondering. ‘Ik zou waarschijnlijk twee dingen zeggen,’ begint ze, terwijl ze praat over wat ze gaandeweg heeft geleerd. “De eerste zou zijn dat je over het algemeen tot meer in staat bent dan je verwacht, want terugkijkend was het nog best lang en daar heb ik niet voor getraind en ik was verrast door hoe goed ik me voelde.

“Het tweede wat ik zou zeggen is dat als je gewoon jezelf bent en eerlijk bent – misschien is het eng om jezelf te zijn – maar ik was verrast hoeveel mensen het leuk vonden als ik gewoon dingen deed die ik echt leuk vind in plaats van misschien gewoon te doen wat ik doe altijd doen, of wat ik denk dat ik moet doen als profwielrenner en geen gekke dingen doen.

“Ik heb geleerd dat het fijn is om jezelf te zijn en dat het oké is en dat mensen het leuk vinden en het is heel fijn dat ze het leuk vinden.”